LEAP

Learning / Live Enhancement Acupressure Program  

LEAP is een methode waarin allerlei delen van je brein en de samenwerking daarvan, worden getest op of de energie stroomt of geblokkeerd is. Dit kun je weer in balans brengen. Deze methode is ontwikkeld door Charles T. Krebs.

In het begin was de methode gericht op leerproblemen zoals faalangst, concentratie problemen, dyslexie, etc. Maar als je bedenkt dat alle ervaringen in het leven gaan over het kunnen verwerken en integreren hiervan, dan betekent dit dat we altijd aan het leren zijn! Dat maakt LEAP tot een interessante methode voor meer problemen. 

Onder stress gaat onze alarmbel (amygdala) in het brein al snel aan en wordt het overlevingssysteem geactiveerd. Dit zorgt op andere plaatsen in het brein voor energieverlies en heeft invloed op de samenwerking tussen beide hersenhelften (brein integratie).  Er kan verwarring ontstaan, zonder dat we het zelf in de gaten hebben. 

Dat een alarmbel onder stress aangaat is goed. We willen immers allemaal kunnen vluchten bij gevaar. Maar na een stressvolle situatie mag de alarmbel ook weer uit gaan. Als dit niet gebeurt, dan heeft dat grote invloed op hoe we met stress om gaan. 

Stress beïnvloed sterk onze reacties op gebeurtenissen. Kun je onder stress nog wel iets nieuws bedenken. En kun je dit nieuwe idee ook daadwerkelijk gaan uitvoeren. Lukt het als je iets nieuws moet leren op school, zoals rekenen, om dit te gaan automatiseren.

LEAP ondersteunt bij:
  • Leerproblemen, faalangst, black-outs, afgeleid worden door de sfeer om je heen, alertheid, concentratie
  • Het ‘uitzetten van de alarmbel’ 
  • Het doorbreken van verwarring en diepe overtuigingen 
  • Emotionele procesverwerking
  • Mentale procesverwerking
  • Coördinatie en motoriek
  • Evenwicht
  • Werkgeheugen en geheugen